Zgodnie z informacjami Kuratorium Oświaty w Krakowie:
“Obecne kryteria oceny pracy nauczyciela i dyrektora szkoły obejmują m.in. kształtowanie
u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela; umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów.”
Wprowadzenie w szkole programu mediacji rówieśniczych odpowiada tym potrzebom.
Program „Mediacje rówieśnicze – odpowiedzialność, dojrzałość, skuteczność” to propozycja wyjątkowa, wykraczająca poza ramy standardowych warsztatów.
Umożliwia szkole stworzenie innowacyjnego, niezwykle skutecznego systemu rozwiązywania trudnych sytuacji wychowawczych przez samych uczniów.
Program promuje wartości takie jak odpowiedzialność, empatia i dojrzałość społeczna, angażując całą społeczność szkolną: nauczycieli, uczniów, a – na życzenie szkoły – także rodziców.
To nie tylko jednorazowe szkolenie, ale przemyślany proces: zaczyna się od 4-godzinnego szkolenia dla rady pedagogicznej, a następnie obejmuje cykl 20-godzinnych warsztatów dla wybranej grupy uczniów oraz ich opiekuna, przygotowując ich do roli mediatorów rówieśniczych.
Całość wieńczy spotkanie z całą społecznością szkolną, prezentujące nowy model pracy wychowawczej.
Wprowadzenie innowacyjnego systemu rozwiązywania konfliktów – szkoła zyska narzędzie realnego wpływu na kulturę relacji między uczniami.
Rozwój kompetencji wychowawczych nauczycieli – kadra pozna zasady funkcjonowania mediacji rówieśniczych i sposoby wspierania młodych mediatorów.
Zaangażowanie uczniów w odpowiedzialność za klimat szkoły – kształtowanie dojrzałości społecznej, empatii i kompetencji komunikacyjnych.
Rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów
Miniwykłady i prezentacje
Dyskusje moderowane
Ćwiczenia symulacyjne
Praca warsztatowa w grupach
Analiza przypadków
Scenki i symulacje mediacji
Rosenberg M.B., „Porozumienie bez przemocy. O języku życia”
Kosińska I., „Mediacje rówieśnicze w szkole”
Gordon T., „Wychowanie bez porażek”
Zestaw materiałów szkoleniowych (dla nauczycieli i uczniów)
Karty scenariuszy do mediacji
Schematy i formularze zgłoszeń mediacji
Podręczny poradnik „Jak wspierać młodych mediatorów?”
Czas trwania:
0,5 godz
2 godz
1 godz
0,5 godz
Temat:
Wprowadzenie – mediacje rówieśnicze jako narzędzie wychowawcze.
Podstawy komunikacji bez przemocy.
Jak działają mediacje rówieśnicze?
Rola nauczyciela w systemie mediacji.
Wybór i przygotowanie uczniów do roli mediatorów.
Podsumowanie, pytania i refleksje.
Metody i formy pracy:
Miniwykład, dyskusja.
Praca w parach, ćwiczenia.
Prezentacja modelu, analiza przykładów.
Dyskusja moderowana, warsztaty.
Studium przypadków, symulacje.
Karta refleksji, wymiana doświadczeń.
Temat:
Wprowadzenie – mediacje rówieśnicze jako narzędzie wychowawcze.
Metody i formy pracy:
Miniwykład, dyskusja.
Czas trwania: 0,5 godz
Temat:
Podstawy komunikacji bez przemocy.
Metody i formy pracy:
Praca w parach, ćwiczenia.
Czas trwania: 2 godz
Temat:
Jak działają mediacje rówieśnicze?
Metody i formy pracy:
Prezentacja modelu, analiza przykładów.
Czas trwania: 1 godz
Temat:
Rola nauczyciela w systemie mediacji.
Metody i formy pracy:
Dyskusja moderowana, warsztaty.
Czas trwania: 0,5 godz
Temat:
Wybór i przygotowanie uczniów do roli mediatorów.
Metody i formy pracy:
Studium przypadków, symulacje.
Temat:
Podsumowanie, pytania i refleksje.
Metody i formy pracy:
Karta refleksji, wymiana doświadczeń.
Cena całego programu wdrożeniowego programu:
Ustalana indywidualnie w zależności od potrzeb i zakresu wdrożenia programu w szkole.
E-mail:
kontakt@pedagogiczne-inspiracje.pl
Katarzyna Hampel
Tel. kom: 530 999 642
Dariusz Kowalski
Tel. kom: 508 599 522